Kontrakten starter i april, og Reach skal benytte fartøyet til en rekke ulike oppgaver innen inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner av subsea-installasjoner, samt til arbeid innen fornybar-prosjekter.

- Kontrakten er en bekreftelse på at vår strategi med en flåte av fleksible fartøy innen Blue Energy- segmentet, har vært riktig. Fartøyenes allsidighet og mannskapenes kompetanse vil være vesentlige konkurransefortrinn når den forventede bedring i marked og oppdragsmengde etter hvert gjør seg ytterligere gjeldende, sier styreleder Stig Remøy i Olympic Subsea. 

Administrerende direktør Jostein Alendal i Reach Subsea sier Olympic Challenger passer godt inn i selskapets viktigste markeder. 

-En viktig del av vår strategi er å samarbeide med rederier som er kjent for høy kvalitet, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Olympic i årene som kommer, sier Alendal.

Olympic Challenger er bygget i 2008, og er et fleksibelt fartøy for blant annet lett konstruksjonsarbeid, inspeksjons- og reparasjonsarbeid innen subsea, støttefartøy for ROV (remotely operated vehicle), samt velegnet for nautiske fornybarprosjekter. Fartøyet er på 3900 dødvekttonn, har en lengde på 105 meter, arbeidsdekk på 1000 kvadratmeter og er utstyrt med en 250-tonns subsea-kran. 

-Olympic Subsea har i lengre tid valgt ikke å inngå langsiktige kontrakter i et dårlig marked. Når markedet nå tar seg opp, har vi derfor stor kapasitet der vi raskt kan innfri kundenes behov innen subsea og fornybar-sektoren, sier Remøy.

Kontakt:
Styreleder Stig Remøy, stig.remoy@olympic.no, mobil 916 19 124
CFO John Arne Winsnes, jaw@olympic.no, mobil 462 80 999